לימודי ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים
זוהי גישה אבחנתית וטיפולית רב תחומית השואבת את מקורות הידע שלה מאסכולות טיפוליות שונות ברפואה המשלימה והמערבית, גישות תנועה וספורט וגישות חינוך והיא מהווה מקור ידע עדכני ושלם לאבחון וטיפול בהתפתחותם התקינה של תינוקות וילדים.
הספורט הטיפולי ההוליסטי משלב בין עולם הספורט והתנועה לתהליך ההתפתחותי והשפעותיו התפקודיות. דרך הבנת וניתוח התהליך ההתפתחותי והשפעותיו על תפקודי היום יום אנו מזהים אלו תהליכים, מיומנויות תפקודיות, או אבני דרך על הרצף ההתפתחותי לא התפתחו כמצופה (מבחינת מועד ואיכות) ומה תרומתם לקשיים התפקודיים אותם הילד מציג. באמצעות תרגילים תואמי גיל ושלב התפתחותי וטכניקות מגע שונות אנו מבססי מחדש את הרצף ועל ידי כך נותנים מענה לקשיים.
בנוסף, הטיפול מתמקד בגיוס ההורה לטובת הטיפול בילד– דרך מתן ידע, הסבר על הסיבות לקשיים וכלים לטיפול אותם הם יכולים ליישם בבית.
הטיפול בתינוקות וילדים במועד הוא קריטי – גם בשל זמנים קריטיים בהבשלת המוח וגם בשל העובדה שהם ממשיכים לגדול– כלומר, כל עוד לא צמצמנו פער, לא נתנו לו מענה והילד המשיך לגדול– הרי שבהכרח הוא יצבור עוד ועוד פערים, ולנו יהיה קשה לצמצם אותם.
הגישה ההוליסטית והספורט הטיפולי ההוליסטי לתינוקות וילדים מתבוננים בילד ובקשייו באופן הוליסטי כוללני המאפשרים מענה מדויק ומיטבי.
הגישה מהווה דרך טיפול ייחודית העומדת בפני עצמה, והפועלת כגישה תומכת לגישות הטיפול הקונבנציונאליות השונות כגון קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק. השילוב של מענה מוטורי חושי עם דרכי טיפול אחרות מעצים את ההשפעה, מצמצם את זמן הטיפול ומאפשר הגעה ליעדים טיפוליים.
למה תנועה וספורט?
על פי הגישה, החל מרגע לידתו בונה התינוק את יכולת השליטה המוטורית חושית בתהליך סדור, מובנה ופלאי הכרוך כולו בהתפתחות השרירים.
היכולת לנוע, נשום, לאכול, לדבר לשחק, לישון. על בסיס התפקודים הבסיסיים מתפתחים ונבנים תפקודים מורכבים כגון– יכולות ויסות, קואורדינציה מורכבת, כישורים חברתיים, היבטים רגשיים, כישורי למידה ועוד.
תהליך ההתפתחות הוא תהליך מוחי וגופני. על מנת להתפתח בצורה מיטבית זקוק המוח לגירויים– תנועתיים וחושיים. והטיפול באמצעות התנועה והספורט מספק זאת בצורה מלאה. באמצעותו תאי עצב משפרים את תפקודם, נוצרים תאי עצב חדשים (נוירונים) ומתפתחים מפגשים חדשים בינהם (סינספות). אלה מעודדים את התפתחות המוח והחושים ותורמים רבות לשיפור בתפקודי היום יום– הגדילה, ההתפתחות פיסית ורגשית ובריאות. דימוי עצמי, ביטחון פנימי, יציבות רגשית, מודעות גוף, ריכוז, מיקוד, נחישות, תחושת הצלחה– הן רק חלק מהאיכותיות אותן ניתן להשיג באמצעות הטיפול.
בנוסף– השילוב בין תנועה וספורט ועולמם ההתפתחות משלב בין עולמות הגוף והנפש ותורם לרווחה הגופנית, הרגשית והפסיכולוגית של הילד.
ומה קורה בטיפול עצמו?
באמצעות ניתוח התנועה והתהליך ההתפתחותי, והבנת השפעותיו על תפקודי היום יום אנו מזהים אלו תהליכים מיומנויות תפקודיות, או אבני דרך על הרצף ההתפתחותי לא התפתחו כמצופה (מבחינת מועד ואיכות) ומהי תרומתם לקשיים התפקודיים אותם הילד מציג. באמצעות תרגילים תואמי גיל ושלב התפתחותי, טכניקות מגע שונות והדרכה ממוקדת להורים אנו מבססים מחדש את הרצף ועל ידי כך נותנים מענה לקשיים.
אוכלוסיית היעד לטיפול
תינוקות מרגע לידתם – מתן מענה וכלים ליווי ותמיכה לקבלת תינוק חדש, איתור מוקדם ומניעת עיכובים, טיפול בעיכובים התפתחותיים וקשיים תפקודיים יומיומיים – הנקה, שינה, התפתחות מוטורית, סדר יום ועוד.
פעוטות וילדים – טיפול קשיים מוטוריים ועיכובים התפתחותיים, סרבול וחולשה חולשה גופנית, קשיי ויסות, עיכובים בהתפתחות השפה והתקשורת, לקויות למידה, קשיי ריכוז, קשיים בתפקודי היום יום– שינה, אכילה, קשיים רגשיים ועוד.
הורים ומשפחות המתמודדים עם קשיים ומבקשים מענה, הדרכה וליווי.
“רפואה הוליסטית לילדים” הינה גישה המאמינה כי השנים הראשונות לחיים משמעותיות ביותר להתפתחותו ותפקודו של הילד, גם כאדם בוגר.
בשנים אלה נבנות חמש תשתיות- מוטוריקה, שינה וויסות, תזונה, בריאות, וחינוך ואוירה משפחתית.
כל אחת מן התשתיות נבנית באופן עצמאי ומקיימת יחסי גומלין עם שאר התשתיות במעגל.
בנייה תקינה וטובה של התשתיות מהווה בסיס להתפתחות ותפקוד מיטביים ביום יום. עם זאת, התפתחות לא תקינה של תשתית אחת או יותר תיצור פערים התפתחותיים ותפקודיים.
אי לכך , ישנה חשיבות גבוהה לליווי התינוק והילד בתהליכי ההתפתחות מרגע הלידה. ליווי נכון מאפשר איתור מוקדם של קשיים, טיפול ממוקד ותואם גיל וצורך, מניעת וצמצום פערים ומתן בסיס איתן להתפתחות ותפקוד עתידיים.
על התשתיות:
גישת חמש התשתיות שמה את הדגש על ההתבוננות בתינוק ובילד כבמכלול שלם. הגישה מאפשרת לנו לבחון ולראות את כל תפקודי היומיום של הילד כקשורים זה בזה. ההסתכלות והחשיבה ההוליסטית מלמדים אותנו לחקור את התהליך ההתפתחותי ולהבין מה מקור הקושי ומה השפעותיו ובהתאם, מהי הדרך המדויקת לטפל. אלה יאפשרו לילד להתפתח באפן מיטבי ולהוביל את עצמו למימוש מהותו כאדם.
תשתית המוטוריקה – תשתית זו אחראית לתפקוד המוטורי-חושי ולבניית היציבה. היא עושה זאת באמצעות בניית תפקודים של מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, תפקודים פסיכו-מוטוריים, התפקודים המוטוריים חושיים בחלל הפה, בניית יציבת הגו, בניית עקומות עמוד השדרה ואיזון ההתפתחות של מערכת החושים.
תשתית הוויסות והשינה – תשתית זו אחראית ליצירת מנגנוני ויסות והרגעה וליצירת הרגלים. הוויסות העצמי הוא היכולת של התינוק או של הילד לווסת את תגובותיו לשינויים ולסיטואציות יומיומיות, כלומר, היכולת שלו להתמודד עם שינויים, להתאים את עצמו למעברים (כגון מעבר משינה לערות ולהפך, מעבר ממשחק פעיל לרגיעה, מעבר למזון מוצק) ולהרגיע את עצמו בעת הצורך ללא תלות בגורם חיצוני.
תשתית התזונה – תשתית זו אחראית לתהליכי ההזנה והעיכול. היא בסיס לבניית הגוף הפיזי והגוף הרגשי. היא נבנית מרגע הלידה ומושפעת מאיכות המזון, מהמגוון בו, מהכמות שלו, מהמרקם שלו ועוד. תפקודה קשור בקשר הדוק לתשתית המוטוריקה ולתשתית הוויסות, והיא בסיס מהותי בבניית החוסן הבריאותי של התינוק ושל הילד.
תשתית הבריאות והחולי – תשתית זו אחראית לבריאותו של הילד ולתפקודו הפיזי. היא מושפעת מהיבטים גנטיים ומשפחתיים, אך לא פחות, גם מכל התשתיות שקדמו לה במעגל: תשתית המוטוריקה, תשתית הוויסות והשינה ותשתית התזונה. זוהי תשתית מגיבה כלומר, חולי יתבטא בה כאשר התשתיות האחרות לא מווסתות.
תשתית החינוך והאווירה הביתית – תשתית זו מושפעת מהסביבה שבה גדל הילד ומגישות החינוך הנהוגות בה. תשתית זו משפיעה ישירות על כל אחת מהתשתיות האחרות, וזאת מכיוון שלרוב אנו מחליטים החלטות על פי תפיסות העולם שלנו. תפיסות החינוך שלנו בתור הורים הן הבסיס שלתוכו אנו יוצקים את האמונות, את המחשבות, את ההחלטות ואת האופן בו אנו מנהלים את יומנו ואת חיינו.
במודל ההוליסטי כל אחת מהתשתיות עומדת בפני עצמה, כלומר, אחראית לתפקודים מסוימים אך מושפעת מהתשתיות האחרות במעגל. על פי אופן ורמת התפקוד של כל תשתית בנפרד צפויה להשפיע על תפקודן של התשתיות האחרות. מכאן אנו מבינים שבין התשתיות קיימת מערכת יחסים ענפה ושהן משפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו.
משך הלימודים:
תכנית דו – שנתית, וכוללת כ-791 שעות אקדמיות.
תנאי קבלה:
- תעודת בגרות
- ראיון אישי
- מבחן התאמה
בתום שנתיים של לימודים מוענקת תעודת מטפל מטעם קמפוס ברושים, ביה“ס להכשרת מטפלים ברפואה משלימה, המועדון לספורט באוניברסיטת תל–אביב בשילוב עם “טיפלה“ הקליניקה ההוליסטית לטיפול בתינוק ובילד.
בסיום שנה א‘ יינתנו התעודות:
- ליווי ותמיכה ליילודים בגישה ההוליסטית
- ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים לדרגת מוסמך
בסיום שנה ב‘ יינתנו התעודות:
- ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים לדרגת בכיר
- מדריכ/ת הורים
תעסוקה:
בוגרי השנה הראשונה יכולים להשתלב בשוק העבודה הפרטי– קליניקות פרטיות, גני ילדים פרטיים, מרכזי הורות וכולי
בסיום התוכנית המלאה– ניתן להגיש מועמדות להצטרפות לצוות המטפלים של טיפל‘ה ולקופות החולים (בכפוף לדרישות הקופה ול-400 שעות התנסות בקהילה).
מרכזת מגמה ומרצה בכירה : טל קבסה. מטפלת, יזמית ומייסדת טיפל’ה– הקליניקה ההוליסטית לטיפול בתינוקות וילדים.
מטפלת בתינוקות וילדים, ומלווה משפחות מעל ל-25 שנים.
מנהלת ומלמדת את המסלול ל“ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים” במהלך העשור האחרון.
מחברת הספר “תשעה שעורים בהתפתחות התינוק” ומגישה את הפודקאסט “מדברים ילדים“.
נעים מאד, אני טל ואת כל מה שאני יודעת למדתי מילדים, את הקריירה המקצועית שלי השקעתי בחקירה וניסיון להבין את עולמם של תינוקות וילדים. חקירה שהובילה לפתוח גישה הערכתית וטיפולית הנקראת “רפואה הוליסטית לילדים”- השאובה מעולמות תוכן שונים אליהם נחשפתי במהלך כמעט שלושה עשורים ומאלפי ילדים ומשפחות שליוויתי וטיפלתי בהם לאורך השנים, וכמובן מאתגרי ההורות שלי לשתי בנותיי.
אני מאמינה גדולה בחיבורים– בין אנשים, בין גישות, בין מקורות ידע. כל הוויתי מתקיימת בחיבור השואב את כוחו מידע טבעי וקדום וידע עדכני, ומתוך הבנה שביניהם יש מאגר גדול של תבונה וכוח. לכן לאורך השנים השקעתי את כל המאמצים בחיבור בין דיספלינות אותן למדתי וחקרתי לעומק– גישות טיפול השאובות מעולם הרפואה המשלימה, עולם הספורט והחינוך.
המסע שלי הוא מסע של רבים. רבים המאמינים כי יש לנו חובה חברתית, ערכית ומוסרית להציע לילדים שלנו את כל מה שהם זקוקים לו לטובת ההתפתחות והגדילה שלהם כבר מגיל הלידה. מסע של רבים המאמינים כי יש מקום לדעות, לגישות, לתפיסות ובלבד שהמטרה שלהם היא להיטיב ולקדם.
אני מזמינה אתכם באהבה להיות חלק מהמסע של כולנו. המסע למען עתיד החברה שלנו.
ד“ר אורנה גריבובה
בוגרת התוכנית “ספורט טיפולי הוליסטי לתינוקות וילדים“, מטפלת בתינוקות וילדים ומורה ליוגה טיפולית. חוקרת מוח, מנהלת מחקר ופיתוח, יזמית, בעלת פטנטים בתחום התרופות. מורה ליוגה טיפולית.
עינת מזרחי
בוגרת התכנית “טיפול הוליסטי לילדים” ומטפלת בנטורופתיה. יועצת ומטפלת בכירה בצוות המטפלים ומרצה בכירה בצוות המרצים של מאמאי. מלווה את הסטאז לתינוקות וילדים ובוגרים בתוכניות סופרוויזן, בעלת קליניקה לרפואה טבעית המשלבת מגוון כלים, כגון: תזונה טבעית, רפלקסולוגיה, תוספי מזון, צמחי מרפא, פרחי באך, ארומתרפיה. חברה באגודה הישראלית לנטורופתיה ותזונה טבעית.
דנה מצר
מדריכת הורים בשיטת מיכל דליות ויועצת שינה מוסמכת בשיטה הנותנת מענה מתמיד לבכי
אורית אקרמן
בוגרת התוכנית “טיפול הוליסטי לילדים“. בעברה הייתה גננת במשך 17 שנים ואף ניהלה גנים. כיום, מטפלת בכירה בצוות המטפלים של מאמאי, מנהלת את יחידת הטיפול בגן ילדים, מלווה את הסטודנטים במועדון המטפלים ומלווה בתוכניות סופרוויזן.
הרשמ/י עכשיו
מלא/י את הטופס ונחזור אליך עם הפרטים